Racefiets kopen - Waar op letten?

Waar op letten?

Racefiets kopen

Racefietsen zijn er in verschillende soorten, maten, kleuren en vooral verschillende budgetten. Waar moet je allemaal op letten bij de aankoop van een racefiets?

5.335 aanbiedingen tot 80% korting

Checklist racefiets kopen

Met de juiste racefiets haal je maximaal plezier uit het fietsen. Met zoveel keuze is het alleen lastig om de fiets te vinden die aansluit op al jouw wensen. Ga je voor aluminium of wil je de voordelen van carbon ervaren? Welke versnellingsgroep komt er op je fiets? Wij geven je graag wat handvatten voor een nieuwe racefiets kopen.

1. Bepaal je budget

Racefietsen zijn te koop voor uiteenlopende bedragen, van 500 euro voor een instapmodel tot meer dan 10.000 euro voor profwaardig racemateriaal. Het is dus handig om vooraf een budget te bepalen, want voor ieder budget is genoeg keus. Kies dus vooral een budget waar jij je comfortabel bij voelt.

Nieuw of tweedehands
Heb je een budget onder 1000 euro, dan kan het lonen om naar een tweedehands fiets te kijken. Voor dat budget is het namelijk lastig om een nieuwe carbonfiets met goede afmontage en -wielen te kopen, terwijl je er wel een gebruikte fiets met goede onderdelen voor kunt krijgen.

De aankoop van een tweedehands racefiets is altijd een risico: je weet niet wat ermee is gebeurd en hoe de vorige eigenaar ervoor heeft gezorgd. Let bij de aankoop goed op slijtage van de bewegende delen. Check of er speling op de wielen zit en of de remranden niet hol zijn door slijtage. En kijk of de ketting, cassette of het voorblad zijn versleten. Test ook even of de shifters goed werken.

Let ook op of het frame nergens verbogen is, of er roestplekken zijn of deuken inzitten. In het geval van een carbon frame let op scheuren, zelfs kleine haarscheurtjes.

2. Wat is jouw doelstelling

Als je een nieuwe racefiets wilt kopen, is het belangrijk dat je eerst bepaalt waarvoor je de fiets wilt gaan gebruiken. Wil je meer als ontspanning gaan wielrennen of echt prestatiegericht? Ofwel: ontspannende toertochten, of snelle wedstrijden. Afhankelijk hiervan kun je de juiste keuze maken voor het type wielrenfiets dat je koopt. De verschillende typen racefietsen, zetten we hieronder graag voor je op een rijtje.

2.1 Comfort racefiets
Wil je vooral als ontspanning gaan rijden, kies dan voor een comfort wielrenfiets. De geometrie van het frame van deze fiets is wat comfortabeler, waarbij je ook meer rechtop zit. Daarnaast zijn de banden iets breder, dit geeft ook meer comfort.

2.2 Traditionele racefiets
Wil je prestatiegericht gaan rijden? Kies dan een traditionele, wat lichtere racefiets met een diepere zithouding en smallere banden.

3. Kies het juiste frame

3.1 Framemaat
Net als een broek of trui moet een racefiets goed passen. Een te klein of te groot frame kan oncomfortabel fietsen en fysieke klachten opleveren. De framemaat is gebaseerd op de binnenbeenlengte en bepaal je als volgt: Zet je voeten 15 cm uit elkaar. Meet vervolgens de lengte van je hak tot aan je kruis en vermenigvuldig de uitkomst met 0,68 en rond dit af naar beneden. Dit is de maat fiets die het beste bij jou past.

Bij een binnenbeenlengte van 89 cm hoort dus een framemaat van 89 maal 0,68 is 60,52. Jouw framemaat is dan afgerond naar beneden 60. Bindt je niet teveel aan 1 framemaat, elke fiets heeft een andere geometrie en zo heb je niet voor elke fiets dezelfde framemaat nodig.

3.2 Zadelhoogte
Kijk niet alleen naar de zadelhoogte, maar ook naar hoe hoog je stuur komt en de breedte daarvan. Daarnaast is de lengte van je stuurpen ook heel bepalend voor je zit. Zelfs in zadels zijn verschillende breedtematen, je hoeft niet altijd met het standaard zadel het beste uit te zijn.

3.3 Bikfitting
Voor een nauwkeurige en professionele meting raden wij bikefitting aan. Want ieder individu is anders en geen fietspositie is hetzelfde. Bikefitting zorgt voor een optimale zitpositie en juiste afmeting van jouw fiets. Bij deze meting worden diverse soorten ledematen gemeten en de hoeken van knie, romp en schouder door middel van de pasfiets bekeken. Hierdoor wordt de beste pasvorm voor je tot stand gebracht voor optimaal comfort.

3.4 Aluminium of carbon
Een belangrijke keuze die je dient te maken is: ga je voor een aluminium frame of carbon? Carbonframes zijn door de bank genomen lichter en stijver dan aluminium frames. Dat merk je bij het aanzetten na een bocht: de fiets schiet vooruit. Nog een voordeel: je kunt je frame later upgraden met betere en/of lichtere onderdelen.

3.5 Dames racefiets
Ook zijn er tegenwoordig speciale dames racefietsen te koop. Omdat vrouwen vaak een korter bovenlichaam hebben met relatief langere benen, is het frame van deze fiets wat compacter met een kortere bovenbuis – en daarmee een kortere afstand tussen zadel en stuur. Ook heeft de dames racefiets een wat smaller stuur, breder zadel en remhendels afgestemd op kleinere handen.

Niet iedere vrouw fietst even lekker op een racefiets die voor heren gemaakt is. Daarom zijn er steeds meer dames racefiets te krijgen. De geometrie is net wat anders om de verhoudingen van het vrouwenlichaam beter tot zijn recht te laten komen. Een vrouw die nu op een heren wielrenfiets fietst en regelmatig last heeft van fietsgerelateerde klachten kan er goed aan doen eens te kijken naar een speciale dames racefiets.

4. Let op de afmontage

4.1 Groepset
De afmontage is de ‘groep’ van onderdelen die in verband staan met het schakelwerk en de aandrijving van de fiets: de shifters waarmee je remt en schakelt, de remhoeven, het crankstel waaraan de trappers vastzitten, de derailleurs, ketting en cassette. Een groep met een goede prijs-/kwaliteitverhouding is bijvoorbeeld de 105-groep van Shimano. Om kosten te besparen, monteren fietsenbouwers vaak (goedkopere) onderdelen van eigen merk of een instapgroep van Shimano.

Shimano: Dura Ace, Ultegra, 105, Tiagra, Sora
Campagnolo: Super Record, Record. Chorus, Athena, Centaur (tot 2015), Veloce
SRAM: Red, Force, Rival, Apex

4.2 Elektronisch schakelen
Tegenwoordig worden steeds meer fietsen geleverd met elektronisch schakelen. Bij Shimano herken je dit aan Di2 achter de naam van de groep. Bij Campagnolo zie je dan EPS achter de naam staan, en bij SRAM herken je het aan eTap achter de naam. Als je je eerste racefiets gaat kopen, kun je het beste kiezen voor de reguliere groep en het elektronisch schakelen links laten liggen.

4.3 Crankstel en cassette
Tegenwoordig worden nagenoeg alle fietsen geleverd crankstel dubbel of enkel blad voor. Dit betekent dat je 1 of 2 bladen aan de voorzijde hebt. Voorheen was triple standaard, en had je dus drie tandwielen voor. Dit komt echter nauwelijks nog voor.

Dan volgt de keuze voor de cassette. Dit is het blok met tandwielen aan je achterwiel. Wanneer je kiest voor een 10-speed dan kies je voor een blok met 10 tandwieltjes. Het grote tandwiel zorgt ervoor dat je heel licht trapt en is dus ideaal om berg op te fietsen. Met het kleine tandwiel trap je heel zwaar, wat dus ideaal is op vlakke stukken met wind mee, of berg af.

Wil je graag in de heuvels / bergen gaan fietsen? Kies dan als beginner/licht gevorderd voor een 11-32 cassette of voor hooggebergte kan je kiezen voor een 11-34 casssette.
Blijf je op het vlakke Hollandse landschap? Kies dan voor 11-25 cassette.

5. Schijf- of velgremmen

Waar velgremmen in de regen aan remkracht verliezen, blijven schijfremmen stabiel. Veel instapfietsen worden echter nog altijd met velgremmen afgemonteerd. Dat is een geldkwestie. Schijfremsystemen zijn complexer en nog altijd duurder, terwijl ouderwetse velgremmen prima hun werk doen. Ga dus bij jezelf na: hoeveel is het je waard om voor een racefiets te kopen met schijfremmen?

6. De wielen en banden

De wielen zijn van grote invloed op het rijgedrag en -gevoel van je fiets. Lichte en stijve fietswielen zorgen ervoor dat je sneller kunt accelereren. Er zijn wielen met hoge en lage velgen, waarbij hoge velgen aerodynamischer en vaak duurder zijn – en je fiets die echte prof-look geven. Maar opgepast: ze vangen ook meer wind!

Racefietsen kunnen worden uitgerust met fietsbanden volgens jouw wensen en het beoogde gebruik. Met zeer smalle banden die gemiddeld 19 mm breed zijn, kun je topsnelheden bereiken, maar ze bieden weinig comfort bij het sturen van de racefietsen. Als de racefiets echter vooral wordt gebruikt om van het rijplezier te genieten, moet je kiezen voor een iets bredere band, die tussen de 23 en 25 mm dik kan zijn. Hierdoor kunnen de fietsen met minder druk worden bereden, wat de grip en de rol ten goede komt.

Als je je racefiets in de winter gebruikt, moet je speciale winterbanden of ten minste regenbanden hebben die precies zijn afgestemd op de omstandigheden bij slecht weer.

Racefiets kopen delen:

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp

Voordelig racefiets kopen

Met de juiste racefiets haal je maximaal plezier uit het fietsen.

5.335 aanbiedingen tot 80% korting

Meer fiets kooptips

Fietscomputer kopen - Verken de wereld

Fietscomputer kopen

Fietscomputers zijn er in vele verschillende varianten. Een fietscomputer is een handig hulpmiddel om je fietsprestaties bij te houden of om nieuwe fietsroutes te ontdekken.

Lees meer »
Fietshelm kopen - De perfecte fit

Fietshelm kopen

Een fietshelm is een van de belangrijkste accessoires wanneer je op de fiets stapt, of je nou het bos ingaat op de mountainbike of vol gas over het asfalt raast.

Lees meer »
Fietsbril kopen - Bescherm je ogen

Fietsbril kopen

Een fietsbril beschermt je ogen tegen vuil, wind, regen en schadelijke UV-straling. Een goede fietsbril draagt comfortabel en geeft je de juiste bescherming.

Lees meer »

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *