Sportdrank kopen - Direct je energie terug

Direct je energie terug

Sportdrank kopen

Voor het aanvullen van vocht, koolhydraten en mineralen kan de juiste sportdrank helpen. Je kan hierbij kiezen voor bruistabletten of poeder om in samenwerking met water de sportdrank aan te maken.

101 aanbiedingen tot 43% korting

Tips sportdrank kopen

Sportdranken kunnen worden onderverdeeld in hypotone, isotone en hypertone dranken. In deze dranken zitten suikers en zouten. Daardoor leveren ze energie. Hypotone en isotone dranken worden sneller in het bloed opgenomen dan hypertone dranken.

Waarom sportdranken

Als je een uur sport, is water prima als dorstlesser en om het vochttekort aan te vullen. Ga je intensief sporten of is het warm, dan kan je lichaam voordeel hebben bij een sportdrank.

Vocht nodig om te sporten

Naast energie heb je vocht nodig. Als je lichaam een tekort heeft aan vocht, heeft dit negatieve gevolgen voor je sportprestatie. Tijdens een lange, intensieve training of wedstrijd kun je veel vocht verliezen door zweten. Bij grote inspanning en bij hogere temperaturen kan dit oplopen tot 1 tot 2 liter per uur. Voldoende drinken voor, tijdens en na het sporten is dus van groot belang. Met water kun je dat vocht weer aanvullen.

Advies is om ieder kwartier zo’n 125-250 ml te drinken. Drink dus niet enkel wanneer je dorst hebt, want dan ben je eigenlijk al te laat! Heb je een pittige tocht of wedstrijd op de planning staan? Drink dan ook vooraf voldoende, minimaal 500 ml. Via de kleur van je urine kun je controleren of je voldoende hebt gedronken.

Energie nodig om te sporten

Om te sporten heb je energie nodig. Die haal je uit eten. Eet je volgens de Schijf van Vijf dan hebben de meeste mensen automatisch voldoende energie om te sporten. Als je langdurig intensief sport, dat wil zeggen langer dan een uur en je gaat erg zweten, verbrand je veel energie en raakt je energievoorraad snel uitgeput.

Koolhydraten

Om ervoor te zorgen dat je je energie op peil houdt tijdens bijvoorbeeld een langdurige training of wedstrijd, moet je tussendoor koolhydraten binnen krijgen. Dit kan gewoon met bijvoorbeeld brood of fruit. Maar als dat niet lukt of je bent niet in de gelegenheid zoiets handig te eten, bijvoorbeeld omdat je op de fiets zit, kan sportdrank, -repen of -gels handig zijn.

3 soorten sportdranken

Hypotone dorstlesser

Een hypotone sportdrank bevat minder deeltjes dan het lichaamsvocht. Hierdoor kan de hypotone sportdrank zeer snel de maag verlaten. Hypotone sportdranken zijn vooral zeer geschikt om voor en gedurende de training te gebruiken als dorstlesser.

Bevat minder dan 0-4 gram koolhydraten per 100 ml drank
Ideaal voor inspanningen van maximum 1 tot 1,5 uur
Korte sessies waarbij je zweet maar geen extra energie nodig hebt

Isotone energiedrank

De voordelen van een Isotone Sportdrink
Isotone Sportdranken kunnen snel en gemakkelijk door het lichaam worden opgenomen. Een Isotone Sportdrink heeft ook een hogere dichtheid waardoor het meer voedingsstoffen levert dan een hypotone sportdrank.

Bevat tussen 4 en 8 gram koolhydraten per 100 ml drank
Bevat naast vocht en mineralen ook energie (koolhydraten)

Hypotone hersteldrank

De voordelen van een hypertone sportdrank
De hypertone sportdrank is vooral zeer geschikt om de koolhydraatvoorraden aan te vullen. Je kunt dus het beste een hypertone drank nemen na de training om de energievoorraden te herstellen.

Bevat méér dan 8-16 gram koolhydraten per 100 ml drank
Leveren veel calorieën en suikers
Te gebruik om je koolhydraatreserves aan te vullen na een intensieve inspanning

Sportdrank kopen delen:

Voordelig sportdrank kopen

Het drinken van een sportdrank zorgt voor optimale prestaties en beter herstel.

101 aanbiedingen tot 43% korting

Meer voeding kooptips

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.