Beginnen met hardlopen - Loop je eigen afstand

Loop je eigen afstand

Beginnen met hardlopen

Beginnen met hardlopen is voor iedereen aan te raden. Geniet van het lopen in de mooie natuur met daarbij heerlijk weer. Wil je graag beginnen met hardlopen? Dan is het van groot belang dat je dit goed aanpakt.

20.194 aanbiedingen tot 70% korting
Is jouw goede voornemen om (weer) te beginnen met hardlopen? Goed idee! Maar loop niet te hard van stapel. Om overbelasting en blessures te voorkomen kun je je training het beste heel gedoseerd opvoeren"

Tips beginnen met hardlopen

Beginnen met hardlopen werkt geweldig tegen stress, het verbetert je conditie, je spiermassa, je longen en je algemene houding. Het grote voordeel is dat je niet helemaal naar de sportschool hoeft te gaan. Je trekt je outfit aan en je kunt direct vertrekken. De drempel om te starten is dus veel lager. Als jij lekker wilt beginnen met hardlopen dan hebben wij een aantal geweldige tips voor je die je op weg helpen.

1. Hardlooptraining

Hardloopdoelen

Voor beginnen met hardlopen is het belangrijk om je hardloopdoel te bepalen. Als je hardloopt om je conditie te verbeteren is het aan te raden om een hardloopschema te volgen of een hardloop-app die je helpt bij het afvallen door hardlopen.

Hardloopbegeleiding

Optimaal voorbereid zijn! Hardlopen is ontzettend leuk, maar het mooiste is het als je vooruitgang ziet. Als je jezelf een doel gesteld hebt is het soms lastig om daar goed naartoe te werken. Hardloopbegeleiding helpt je om optimaal voorbereid aan de start te staan.

Hardloopblessures

Om hardloopblessures te voorkomen is het daarom vooral belangrijk dat je rustig opbouwt met het lopen en gebruik maakt van een warming-up. Aangezien je jouw conditie bij hardlopen sneller opbouwt dan de rest van je lijf, loop je als snel te lang of te vaak. Het geheim is dus om altijd rustig te beginnen en langzaam verder te gaan. Je kunt hierbij bijvoorbeeld gebruik maken van een hardloopschema of een sportcoach.

2. Uitrusting

Hardloopschoenen

De juiste hardloopschoenen, aangepast aan jouw voettype voorkomt vervelende blessures en biedt veel meer loopplezier. De ondergrond waarop je loopt bepaald ook welke hardloopschoenen het meest geschikt zijn. Bekijk de aanbiedingen.

Sporthorloge

Het plezier van het sporthorloge komt zeker naar voren na jouw run. Je hebt inzicht in jouw prestaties en kunt deze analyseren en delen met vrienden en familie.

3. Hardloopkleding

Hardloopkleding is gemaakt van synthetische stof, zoals polyester, lycra of nylon. Dit technische materiaal is licht van gewicht en heeft speciale eigenschappen die ervoor zorgen dat het vocht weggevoerd wordt van je huid. Zo blijf jij droog en warm.

4. Bestemmingen

Een makkelijke manier om nieuwe hardlooproutes te leren kennen is door je in te schrijven voor een hardloopevenement. Tijdens de wedstrijd hoef je niet na te denken over welke kant je op moet want de route is natuurlijk al helemaal uitgestippeld door de organisatie.

Je kunt hardloop apps ook gebruiken om andere hardlooproutes te ontdekken. Je kunt namelijk kijken welke runs hardlopers in een bepaalde groep hebben gelopen. Daarnaast kan je ook nieuwe routes ontdekken door routes te bekijken van hardlopers die over hetzelfde segment hebben gelopen.

5. Extra tips

Hieronder staan kort de belangrijkste dingen beschreven om je hardlopen leuk te houden.

Doe een warming-up en cooling-down

Pak wat extra tijd voor en na je training om op temperatuur te komen met de warming-up. Begin eerst rustig met wandelen of joggen. Na een minuut of vijf kun je wat dynamische oefeningen doen als knieheffen, hakken-bil of kruispassen. Vergeet niet de cooling-down met rustig uitwandelen om de afvalstoffen af te voeren.

Let op je lichaamshouding

Veel beginnende lopers hebben de neiging om naar hun voeten te kijken tijdens het lopen. Dat zorgt ervoor dat je wat meer voorovergebogen loopt. Probeer 3-4 meter vooruit te kijken en rechtop te lopen met je borst vooruit en schouders ontspannen.

Training opbouwen

Begin in ieder geval altijd rustig met het opbouwen van hardlopen! Ren niet in één keer 5 kilometer. Ook als je dat conditioneel wel aankunt is het niet verstandig. Het vergt een opbouw van training. Spieren en pezen moeten gewend raken aan de druk die erop wordt uitgeoefend, tijdens het lopen.

Afstand gaat boven snelheid

Focus je in het begin niet direct op je snelheid, maar op de duur van je training. Loop in een rustig tempo, de snelheid komt later wel. Je moet tijdens je 1e trainingen nog kunnen praten, zonder snel in ademnood te komen.

Behoud je motivatie

Motivatie zorgt ervoor dat je van de bank komt, je hardloopkleren aandoet en ook daadwerkelijk gaat hardlopen. Moet je wel de juiste motivatie weten te vinden. Je blijft hardlopen wanneer je motivatie uit meerdere beweegredenen komt. Wordt de ene beweegreden wat wankel (bijvoorbeeld tegenvallende resultaten), dan heb je nog steeds goede, andere redenen om door te gaan.

Beginnen met hardlopen delen:

Loop je eigen afstand

Ren niet in één keer 5 kilometer. Ook als je dat conditioneel wel aankunt is het niet verstandig. Het vergt een opbouw van training. Spieren en pezen moeten wennen aan het hardlopen

20.194 aanbiedingen tot 70% korting

Meer hardlooptips

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.